Nieuws - Duurzaamheid in groep 5 en 6

Duurzaamheid… opwarming van de aarde… CO2 uitstoot…. Je hoort er tegenwoordig veel over maar wat het nou precies inhoudt? En al zouden we het weten… wat kunnen de kinderen van groep 5/6 daar nou aan veranderen?

Heel veel is in de afgelopen weken gebleken! Na drie gastlessen van Hilda Buursma, namens NME-de Klyster, zijn we er achter gekomen dat wij er veel meer invloed op hebben dan je zou denken en het is ook nog eens heel eenvoudig aan te pakken.

In de eerste les maakten we kennis met de vijf duurzaamheidsspelregels van ‘5x beter bezig’; zorg voor jezelf en voor elkaar, slim met spullen en materialen, slim met energie en water, denk gifvrij en ruimte voor de natuur. Daarnaast berekenden we de voetafdruk van de klas. Als iedereen op de hele aarde net zo zou consumeren als wij, Nederlanders, dan zouden we aan één wereldbol niet genoeg hebben…. Tijd voor actie!

We hebben op vele manieren veel keuzes; lopend/fietsend naar school of in de auto? Je pauzehap meenemen in een bakje en beker of in een plasticzakje en drinken in een pakje? De kachel omhoog draaien of een warmere trui dragen? Groenten/fruit uit het buitenland laten overvliegen of een eigen moestuintje aanleggen? Etenswaren met of zonder Fairtraide logo? Gloeilamp of ledlamp? En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

In de tweede les hebben we met elkaar de school onderzocht. Wordt het afval gescheiden ingezameld, gebruiken we de achterkant van gebruikt papier als kladpapier, drinken de leerkrachten Fairtradekoffie, is alle verlichting uit in ruimtes waar geen mensen aanwezig zijn, is al je speelgoed en/of kleding nieuw gekocht of krijg je ook wel eens iets wat een ander ook gedragen heeft/gekocht bij de kringloop/op een rommelmarkt, sluiten de kranen goed, is het plein schoon, is er genoeg groen rondom school voor de dieren, hebben de kinderen gezonde of minder gezonde pauzehappen mee naar school. Dit zijn een aantal van de onderzochte punten. Naast een aantal verbeterpunten bleek ook dat er best al veel zaken goed gaan; zonnepanelen, lichtsensoren in de wc’s, een ‘kleine boodschapknop’ op de wc’s, de papierbakken bevatten ook écht alleen papier.

In de laatste les hebben we de punten uit de tweede les omgezet in een actieplan. Ieder groepje mocht een poster maken om zo hun project te promoten. (zie foto’s)

De kinderen hebben ontzettend enthousiast gewerkt. Hopelijk kunnen wij, als groep 5/6 een beweging in gang zetten bij onszelf en de mensen om ons heen. Het is veel eenvoudiger dan we denken echter, om verbetering te bewerkstelligen moeten we het met elkaar doen! Doen jullie mee?

FOTO'S

Geplaatst op: 19 Maart 2017